&noscript=1"/>

Renovácia železničnej stanice v Glogove Modernizmus v modernej verzii

Obnoviť lesk minulosti tak, aby nedošlo k manierizmu a neúspešnému napodobňovaniu, nie je jednoduché. Najmä ak ide o historickú budovu, ktorá predstavuje modernistický štýl vyžadujúci obrovskú formálnu disciplínu. Snaha o tento ťažký druh umenia bola iste úspešná pri modernizácii železničnej stanice PKP v Glogove.

Renovácia železničnej stanice v Glogove

Predvojnová železničná stanica bola postavená v modernistickom štýle a do prevádzky bola uvedená v roku 1935. Nové zariadenie nahradilo železničnú stanicu z roku 1846, ktorá nespĺňala svoj účel a nachádzala sa na mieste existujúcej druhej platformy. V tom čase bola stanica jedným z architektonických skvostov v Glogove, a to vďaka krásnej fasáde z klinkeru a malebnej polohe. Pred stanicou sa nachádzalo veľké námestie, kde si obyvatelia mesta radi oddýchli a cestujúci odpočívali pred ďalšou cestou. Hoci počas vojny nebola budova stanice ťažko poškodená, utrpela tu predovšetkým železničná infraštruktúra, dielne a vlečky koľajových vozidiel. Renovácia komplexu pokračovala až do šesťdesiatych rokov a zahŕňala aj hlavnú budovu. Omietnutá a maľovaná na žltú farbu, stratila svoj charakter a dávnu nádheru. Odvtedy stanica prechádzala iba drobnými sanačnými a reštaurátorskými prácami. Medzitým bolo železničné spojenie s Glogovom postupne obmedzené. V súvislosti s klesajúcou železničnou prevádzkou bola železničná stanica uzavretá, mnohé miestnosti prešli do súkromných rúk a celá infraštruktúra stanice sa pomaly zhoršovala.

Čas na zmeny

Po mnohých rokoch zanedbania prešla železničná stanica v roku 2012 rozsiahlou rekonštrukciou. Najdôležitejšou zmenou oproti predchádzajúcemu vzhľadu budovy bola nová fasáda, pripomínajúca jej vzhľad z počiatku svojej existencie, to znamená bezprostredne po výstavbe v 30 rokoch dvadsiateho storočia. - Pri vytváraní projektu modernizácie stanice bolo nesmierne dôležité odkazovať na jej historický vzhľad. Stav pôvodnej tehlové fasády neumožňoval jeho rekonštrukciu, a preto bolo rozhodnutie o použití klinkerových pásikov čo najbližšie pôvodnej starej tehle. - vysvetľuje Janusz Grochowski, architekt s architektonickým štúdiom Archwig zodpovedný za modernizáciu železničnej stanice. Práve výber modelu správnych obkladových pásikov, bol jedným z najväčších problémov celého projektu. - Záverečný výber modelu pásikov sa uskutočnil po prehliadnutí archívnych materiálov a bol vyrobený v spolupráci s Dolnosliezskymi historickými pamiatkarmi (z Legnickej pobočky) pod dohľadom autora - dodáva. Na dokončenie stanice bola použitá klinkerová dlažba Rinken Adelaide v originálnej vínovej farbe. Fasáda bola tiež zateplená mokrou metódou, ktorá nezaťažuje staré steny budovy, a pásky boli prilepené lepidlom. Použitie takéhoto riešenia nielenže zlepšilo vzhľad budovy, ale tiež zlepšilo jej tepelnoizolačné vlastnosti. Pri snahe o čo najlepšiu reprodukciu fasády stanice sa nezabudlo na architektonické prvky, ktoré obohacujú a povzbudzujú celú stavbu. Jednotlivé detaily boli vyhotovené s ohľadom na povahu pôvodného návrhu. To sa týka predovšetkým okien, ktoré sa objavujú v hlavnej fasáde budovy, rovnako ako v pravom a ľavom krídle. Sú obklopené bielym okrajom, medzery medzi nimi sú vyplnené omietkou. Táto obnovená architektonická koncepcia, ktorá bola vylúčená už viac ako pred päťdesiatimi rokmi od vzniku budovy, zdôrazňuje modernistický štýl budovy. V zadnej časti stanice je do najnižšej úrovne okien použitý klinker a ihneď nadväzuje fasáda z omietky. Modernizácia železničnej stanice Glogov stála niečo málo cez 3,2 milióna PLN.